Najlepsze uczelnie
Ranking uczelni - TOP 10 Najlepsze uczelnie - RSS Najlepsze uczelnie - Twitter Najlepsze uczelnie - Facebook
losyabsolwentow.edu.pl_banner_960x150.jpg
Strona główna>Kryzys dotknął szkoły wyższe

Kryzys dotknął szkoły wyższe

Wielkimi krokami zbliża się kolejny rok akademicki. Pod znakiem zapytania stoi pomyślność najbliższej rekrutacji. Uczelnie notują spadek liczby kandydatów, którzy są zainteresowani studiami wyższymi.

 

"W Polsce działa przeszło 470 uczelni,
które oferują najróżniejsze programy studiów
w kilku trybach nauczania.
Wybór jest nieograniczony, programy często podobne."

 

Jaka jest recepta na recesję  uczelniach?

Przyjrzeliśmy się kilku sposobom jakie stosują szkoły wyższe by zyskać kandydatów. Pomysłów jest bardzo wiele, niektóre całkowicie absurdalne na pierwszy rzut oka, inne mogą okazać się skuteczne. W Polsce działa przeszło 470 uczelni, które oferują najróżniejsze programy studiów w kilku trybach nauczania. Wybór jest duży, programy często podobne. Konkurencja jest bardzo silna i coraz trudniej zyskać nowych kandydatów na studia. Dotychczasowe zabiegi marketingowe przestają przynosić oczekiwany efekt, gdyż najistotniejszymi czynnikami decydującym o wyborze studiów stała się jakość oferowanej oferty dydaktycznej i perspektywa znalezienia pracy po ukończonych studiach - to najważniejsze dla kandydatów. Liczy się dla nich przyszłość. Wybierając studia każdy z nich świadomie decyduje się na inwestycję, która przeważnie trwa 5 lat i ma zaowocować dobrą pracą, a przede wszystkim konkretnymi pieniędzmi. Rozwój zawodowy jest dla wszystkich bardzo ważny, najbardziej dla maturzystów, którzy podejmują decyzję na całe życie. Dlatego tak skrupulatnie każdy z nich sprawdza, jak przyszłe studia wpłyną na jego przyszłość. Najważniejszymi czynnikami mającymi wpływ na spadek liczby kandydatów jest spowolnienie wzrostu gospodarczego kraju, wzrost bezrobocia, szczególnie wśród ludzi młodych oraz coraz silniej pogłębiający się niż demograficzny.

 

"Wśród licznych ofert mikserów, telewizorów kuchenek mikrofalowych
i urządzeń codziennego użytku można spotkać oferty studiów wyższych."

 

Uczelnie zachęcają kandydatów

Uczelnie rozpoczęły walkę ze zmieniającym się rynkiem i potrzebami przyszłych studentów. Swoją uwagę koncentrują na poszerzaniu ofert studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, tworzeniu programów praktyk i zacieśnianiu współpracy z biznesem, by jak najsilniej połączyć studia z wiedza praktyczną. Czy to wystarczy?

 

"Dotychczasowe zabiegi marketingowe
przestają przynosić oczekiwany efekt,
gdyż najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze studiów
stała się jakość oferowanej oferty dydaktycznej."

 

Jak uczelnie przyciągają kandydatów na studia?

Przede wszystkim informują kandydatów o dobrodziejstwie oferowanych studiów, chwalą się ilu znanych prezesów, polityków i naukowców opuściło mury uczelni, uczestniczą w targach, inwestują w reklamę. Prezentują swoje najmocniejsze strony i walory programów studiów. Kuszą ofertami akademików i stypendiów, a ostatnio oferują studia w sklepach internetowych i serwisach zakupów grupowych. Zainteresowanie studiami spada i wymusza na uczelniach wiele działań, które na pierwszy rzut oka nie powinny być podejmowane.

 

"W likwidacji znajdują się obecnie
24 uczelnie prywatne"

 

Wśród licznych ofert mikserów, telewizorów kuchenek mikrofalowych i urządzeń codziennego użytku można spotkać oferty studiów wyższych. Warto podkreślić, że ceny w serwisach zakupów grupowych są często niższe o ponad tysiąc złotych. Czy to dobry sposób na zyskanie kandydatów? Szczęśliwie cena jest wyznacznikiem jakości. Inwestycja w wykształcenie wymaga przemyślanych kroków zatem nie zawsze warto wybierać to co najtańsze. Brak kandydatów jest coraz silniej odczuwany. W likwidacji znajdują się obecnie 24 uczelnie prywatne: Schola Posnaniensis – Wyższa Szkoła Sztuki Stosowanej z siedzibą w Poznaniu, Wyższa Szkoła Zdrowia i Turystyki z siedzibą w Pucku, Europejska Wyższa Szkoła Biznesu z siedzibą w Warszawie, Szkoła Wyższa Rzemiosł Artystycznych z siedzibą w Warszawie, Warszawska Szkoła Biznesu z siedzibą w Warszawie, Wyższa Praska Szkoła Biznesu z siedzibą w Warszawie, Wyższa Szkoła Sztuk Wizualnych i Nowych Mediów w likwidacji w Warszawie, Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Alojzego Szubartowskiego z siedzibą w Lublinie, Wyższa Szkoła Służby Społecznej im. Ks. Franciszka Blachnickiego z siedzibą w Suwałkach, Profesjonalna Szkoła Biznesu – Szkoła Wyższa w Krakowie, Wyższa Szkoła Techniczna w likwidacji w Legnicy, Wyższa Szkoła Ochrony Środowiska, Turystyki i Rekreacji w Krakowie, Wyższa Szkoła Humanistyczna w Katowicach z siedzibą w Katowicach, Wyższa Informatyczna Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej z siedzibą w Łodzi, OLYMPUS Szkoła Wyższa im. Romualda Kudlińskiego z siedzibą w Warszawie, Wyższa Szkoła Marketingu i Biznesu z siedzibą w Łodzi, Wyższa Szkoła Sztuki Użytkowej z siedzibą w Szczecinie, Wyższa Inżynierska Szkoła Przedsiębiorczości z siedzibą w Radomiu, Pedagogium – Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej w likwidacji z siedzibą w Warszawie, Wyższa Szkoła Handlowa z siedzibą w Krakowie, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego z siedzibą w Falentach, Wyższa Szkoła Sztuki Stosowanej OPUS ART w Sosnowcu, Lubelska Szkoła Wyższa im. Króla Wł. Jagiełły (na dzień 6 grudnia 2012 r.) Spora liczba uczelni, która obecnie stanowi 5,1% wszystkich uczelni w Polsce. Czy to zwiastun zmian na rynku szkolnictwa wyższego? Za wcześnie, by to jednoznacznie odpowiedzieć. Z pewnością to sygnał dla wszystkich szkół do skrupulatnej weryfikacji ofert edukacyjnych. Rekrutacja na rok akademicki 2012/2013 pokazała, że definitywnie zmniejsza się ilość chętnych do studiowania. Większość uczelni publicznych wydłużyła okres rekrutacji, a uczelnie prywatne rekrutowały nawet po rozpoczęciu roku akademickiego.

 

"Tego jeszcze nie było. Rozpocznij studia
i wygraj iPada, semestr studiów za 749 złotych,
takie oferty studiów można było znaleźć w Olsztynie i Krakowie."

 

Uczelnie kuszą ceną, prezentami i zaniżonymi kryteriami przyjęć

Tego jeszcze nie było. Rozpocznij studia i wygraj iPada, semestr studiów za 749 złotych, takie oferty studiów można było znaleźć w Olsztynie i Krakowie. Takimi właśnie promocjami kuszą uczelnie zarówno państwowe jak i prywatne. Kilka lat temu semestr studiów kosztował średnio 3000 złotych dzisiaj jest o 75% tańszy. Oczywiście to efekt niżu demograficznego i niekiedy jedyny sposób, który pozwala szkołom uchronić się przed dołączeniem do listy 24 już likwidowanych uczelni. I to nienajgorszy sposób. Dla wszystkich kandydatów, którzy marzą o studiach, a jedynym ograniczeniem jest cena ta oferta zapewne przypadła do gustu.

 

"Już za kilka lat liczba studentów
diametralnie się zmniejszy,
zwłaszcza w szkołach niepublicznych,
na korzyść uczelni publicznych,
które oferują studia bezpłatnie."

 

Prognozy liczby kandydatów na studia nie są obiecujące

Kilka znaczących analiz nie rokuje wzrostu liczby kandydatów. Analizy przeprowadzone przez ekspertów programu Akademickie Mazowsze 2030 wskazują na bardzo wysokie spadki demograficzne, a co za tym idzie na spadek liczby studentów. Na przykładzie regionu mazowieckiego wg przewidywań GUS z 2008 roku najbliższe 15 lat przyniesie niż demograficzny. Spadnie liczba osób w wieku 19-24 lata o 29%. Liczba osób w wieku 25-29 lat zmniejszy się o 40%, a liczba 30-34 lata spadnie o 35%. W skali kraju prognozy są jeszcze bardziej ponure. W skali kraju przewiduje się spadki na poziomie 37-40%. Według prognoz najbliższe lata zaowocują spadkiem liczby osób w wieku 19-24 i 25-29 o odpowiednio 37% i 46%. Bazując na prognozach GUS i analizie Akademickiego Mazowsza 2030 można stwierdzić, że już za kilka lat liczba studentów diametralnie się zmniejszy, zwłaszcza w szkołach niepublicznych, na korzyść uczelni publicznych, które oferują studia bezpłatnie. To skłoni kandydatów do korzystania z ofert nieodpłatnych, zwłaszcza w przypadku studiów stacjonarnych, które w uczelniach prywatnych są płatne.

Paweł Maciejczyk, redakcja www.najlepszeuczelnie.edu.pl, Warszawa, 1 grudnia 2012 r.

swps_baner_1.jpg
wsisiz_logo_banner_7.jpg
cc_promo_2.jpg
ue_wroclaw_logo_banner_1.jpg
wsaib_banner_3.jpg
collegium_da_vinci_banner_1.jpg